Resurse si informatii utile

Inovatie, Indrazneala si Customer care cu Cristian Grigore

cristian-grigore-centypeCristian Grigore este un personaj important din industria HORECA din Romania, el reusind performanta sa imbine intr-un mod armonios, inchegat, atat partea de Food cat si partea de Wine. Fara limite, de fiecare data cu o poveste complexa si un serviciu exclusivist, Cristian Grigore te poarta intr-o experienta completa, care iti va atinge atat papilele gustative, cat si mintea si sufletul.

Mai jos va propunem un interviu despre succes intr-un domeniu complex, unde concurenta se ridica de multe ori la un nivel nebanuit.

O prima intrebare, cum ati ajuns la Wine & Food, ati simtit asta din totdeauna sau a fost o turnura de moment?

In ce ma priveste, atunci cand am ales acest domeniu profesional nu-mi puteam propune un obiectiv concret in acest sens. Tot ceea ce conta, la vremea anilor 1998-2000, era sa asiguri resursele necesare familiei si sa aleg ceea ce, vocational, mi se potrivea. Pot spune si ca au fost doua momente importante, de turnura: primul, dupa terminarea Studiilor Juridice si Administrative am decis ca nu doresc sa fiu magistrat, al doilea, la varsta de 29 ani, am ajuns in Italia, pentru o bursa de 10 luni. Era vorba despre un proiect European care avea ca scop pregatirea aderarii la Comunitatea Europeana. Experienta acumulata in tara mi-a permis sa asimilez rapid informatiile modulelor de curs din programa si sa dezvolt proiecte practice diferite, impreuna cu lectorii italieni: servicii, comunicare, Savoir-faire, bucatarie, cocktail bar, wine bar, bucatarie si nu in ultimul rand somelerie.

… Am avut sansa sa invat si sa cunosc filozofia vinului in una dintre tarile care exceleaza in acest domeniu.

In urma unei recomandari m-am inscris la cursurile AIS-Associazione Italiana Sommeliers, desfasurate pe durata a 3 ani, Verona si Florenta. Acesta este momentul important pentru ca de aici incepe povestea care conteaza: am avut sansa sa invat si sa cunosc filozofia vinului in una dintre tarile care exceleaza in acest domeniu. Mai mult decat atat, Italia este cunoscuta si prin calitatea si diversitatea gastronomiei si in timpul cursurilor am constientizat accentul pus pe asocierea mancarurilor cu vinurile. Uitandu-ma inapoi nu stiu cand sau cum s-au aranjat lucrurile astfel incat, de la entuziasmul noului , cautand informatii despre vin si mancare am ajuns in 5 ani sa fiu pe rand, student, barista -,,tutto fare’’ al micului ,,Ca’ del Vin ‘’ din Bardolino, zona Lacului Garda si unicul bucatar al restaurantului ,,Cellini’’ din Firenze.

Conceptul dumneavoastra, Wine & Food pairing, este unul nou, inovator, inglobeaza doua vocatii cu know how complex: Chef si Somelier, cum ati ajuns sa il dezvoltati? A fost dorinta de a fi performant, altfel decat ceilalti sau de a oferi servicii extraordinare Clientilor?

Putem vorbi, pentru inceput depre instinct, chiar despre destin. Uneori cred ca eu sunt cel care a fost dezvoltat de acest concept, care mi-a oferit tot ceea ce stiu, si care a creat toate experientele pe care le pot darui si celorlalti. Destin si un cumul de sanse: sansa sa ajung in Italia, sansa de a fi platit ca sa invat, de a-mi permite sa platesc pentru a invata mai mult, de a cunoaste oameni de la care sa invat si care mi-au oferit multe oportunitati. Am sansa sa cunosc traditiile italiene, practic, daca vreti sa traiesc ,,viitorul ‘’pietei romanesti cu multi ani inainte. Daca in primul an AIS am invatat despre Italia, in anul al 2-lea de cursuri sommelier, programa presupunea cunoasterea tuturor celorlalte tari producatoare de vin. Surpriza mare a fost pentru mine sa vad cum a fost apreciata Romania viniviticola de catre unul dintre cei mai importanti consultanti toscani. Ideea era ca desi beneficiem de un ,,terrroir’’ asemanator cu zona Bordeaux sau Toscana ne lipseau tehnologia si profesionistii pentru a fi un concurent serios pentru Italia sau Franta . Previziunile lui erau ca in scurt timp Romania poate deveni un jucator important in piata vinului. In acel moment , instinctual, am stiut ca daca vreau sa realizez ceva acest lucru il pot face acasa, in Romania.

… Am stiut ca daca vreau sa realizez ceva acest lucru il pot face acasa, in Romania.

Revenit in tara, am incercat sa fiu si bucatar si sommelier al unui restaurant cu specific Italian. Provocarea a fost si mai mare pentru ca in scurt timp am devenit managerul acestui restaurant. Plin de entuziasm, am reusit sa ma adaptez pietei de criza economica si sa incep sa primesc mai multe oferte de lucru. Am ales proiectul Rossetya pe care il administrez si astazi, impreuna cu familia Gulie.
Unul dintre elementele noastre de diferentiere a fost promovarea vinului si formarea profesionala a colegilor in aceasta zona. Am reusit sa devenim restaurantul din tara cu cei mai multi sommelieri calificati .
Dorinta de dezvoltare persoanala si performantele profesionale au fost in stransa legatura cu piata si cu asteptarile clientilor. Piata este in continua transformare, clientii au posibilitatea de a calatori si de a alege, prin urmare am incercat si voi cauta de fiecare data sa fiu diferit prin ceea ce fac.

Pana la urma masura performantelor este data de client. El este cel care evalueaza daca faci lucrurile bine. Pentru mine el este cel care conteaza.

Pana la urma masura performantelor este data de client. El este cel care evalueaza daca faci lucrurile bine. Pentru mine el este cel care conteaza.

Care este provocarea cea mai mare pe piata din Romania in ceea ce priveste acest concept?

Am o viziune personala a timpului pe care il traim. Este una din perioadele de pace cele mai lungi din istorie. Acest lucru ajuta la progres, dezvoltare, acumulari, iar din punctul de vedere al consumatorului specializare si exigenta in asteptari.
Din perspectiva enogastronomiei, Clientul este mult mai rafinat, mult mai atent la traditii si calitate, apreciaza si evalueaza serviciile.

Traim o perioada in care Clientul este mult mai rafinat, mult mai atent la traditii si calitate, apreciaza si evalueaza serviciile. Daca vorbim despre Clientul roman, eu cred ca el este pregatit pentru schimbare, pentru idei si concepte noi.

Daca vorbim despre Clientul roman, eu cred ca el este pregatit pentru schimbare, pentru idei si concepte noi. Mai mult decat atat, noua romanilor ne-a placut dintotdeauna viata si voia buna.
In momentul de fata in Romania, chiar daca nu sunt suficienti, avem sommelieri care au atins un nivel profesional important. Avem si Chefi sau bucatari talentati si priceputi. Sunt foarte putini profesionisti care sa se fi dezvoltat profesional in ambele domenii, nu vad acasa ceea ce am trait in strainatate: foarte multi bucatari care au fost colegi cu mine la cursurile de sommelier.
Ca o concluzie generala, cred ca lipsa personalului calificat, numarul redus al profesionistilor, fac ca lucrurile sa se miste mai incet. De aceea eu am investit in dezvoltarea profesionala, a mea, a colegilor mei dar si in zona de evenimente private si training-uri specializate pentru clientii nostrii.

Stim ca recomandati aceasta experienta clientilor corporate, la ce se poate astepta o echipa care vine la dumneavoastra, in plus fata de rasfatul culinar si oenologic?

Preparatele pe care le propun, in principal, sunt diferite fata de cele din meniurile obisnuite. In general, atunci cand mergem la restaurant, dupa alegerea felurilor de mancare ne este recomandat vinul potrivit.
Propunerea mea este sa gandim exact invers: sa alegem intai vinul, sa il cunoastem, dupa care sa alegem ingredientele care sa se potriveasca cu acel vin si, de ce nu, pentru experientele avansate, sa intram si in bucatarie.
In anii in care am dezvoltat ideile mele, am constientizat ca oamenii nu vin in restaurant doar pentru a manca sau a bea. Daca ar exista un top al preferintelor lor, pe primele locuri nu se afla mancarea ci experienta, atmosfera, dorinta de socializare si de relaxare.

Este, daca vreti, in acelasi timp o masa la restaurant, o degustare de vin, un curs de dezvoltare personala, o poveste despre Inovatie, Comunicare, Indrazneala si mult Customer care, toate intr-un ambient placut si relaxant.

De cele mai multe ori, in experientele pe care le propun, Clientii si prietenii nostrii fideli sunt surprinsi de alegerea vinurilor dar si a preparatelor. Ei nu cunosc dinainte aceste informatii. Totul se bazeaza pe Incredere si Respect reciproc, ambele castigate in timp.
Experientele pot fi monotematice sau episodice. Pentru a putea gasi asocierile cele mai bune dintre vin si mancare trebuie sa cunoastem separat fiecare dintre ele. Am invatat ca zona foarte tehnica nu este potrivita, de aceea propun de fiecare data jocuri practice, distractive, legate de servirea vinului, pahare potrivite, temperatura de servire, identificarea aromelor vinului, care sunt carnurile sau ingredientele potrivite pentru fiecare vin in parte, etc.
Avand in vedere ca perceptiile si gusturile fiecaruia dintre noi sunt diferite (,,degustibus non disputandum’’) conceptul meu ajuta pe fiecare sa descopere ceea ce ii place si sa evolueze individual.
In mod obisnuit, grupurile sunt constituite din 12-20 participanti. Este, daca vreti, in acelasi timp o masa la restaurant, o degustare de vin, un curs de dezvoltare personala, o poveste despre Inovatie, Comunicare, Indrazneala si mult Customer care, toate intr-un ambient placut si relaxant.

Povestiti-ne despre o apreciere deosebita, memorabila, pe care ati primit-o de la oamenii care s-au bucurat de ceea ce faceti dumneavoastra.

Sunt multe amintiri legate de reactiile oamenilor in urma participarii la experientele Wine&Food pairing pe care le propun: acum 4 ani am fost solicitat sa organizez lansarea pe piata a vinului Cabernet Oprisor – an 2010. Avand in vedere calitatea ridicata a vinului dar si importanta unui grup select de invitati am realizat un meniu compus din 4 servicii in care am folosit ca ingredient acest vin: gustare vanatoreasca cu prune umplute cu nuci la cuptor, file ton negru cu jeleu merisoare, file vaca cu trufe, desert ciocolata cu sos coacaze. Provocarea a fost mare plecand de la un singur vin a trebuit sa gasesc ingredientele potrivite pentru a construi un meniu complet. Unul dintre invitati, Dl. Profesor Constantin Croitoru , unul dintre cei mai apreciati degustatori romani de vin, mi-a confirmat succesul asocierilor propuse subliniind faptul ca in calatoriile sale prin lume la concursuri de specialitate nu a intalnit asemenea idei. In aceeasi seara am pus bazele Clubului de Vinuri Vademecum impreuna cu un alt pasionat degustator de vinuri: Laurentiu Horodnic , club care functioneaza si astazi.
O alta amintire se leaga de solicitarea unor tinere care cunosteau ideea mea de a organiza pentru prietena lor, viitoare mireasa, o seara a ,,burlacitelor’’ intr-un mod „altfel”, mai special, deosebit.
Imi amintesc cu placere proiectul unei companii multinationale cu activitate in multe tari europene. Ideea a fost de a crea un catalog intern in care fiecare tara sa prezinte traditii, valori specifice, inclusiv cateva retete reprezentative pregatite de proprii angajati. Conceptul propus de mine, cu preparate si vinuri romanesti, am aflat ca a fost cel mai apreciat dintre toate.

Anul acesta, conceptul meu a fost ales alaturi de alte obiective de interes romanesc: Castelul Bran, Delta Dunarii, Caru’ cu bere, in realizarea unui film de promovare turistica a Romaniei.

Anul acesta, conceptul meu a fost ales alaturi de alte obiective de interes romanesc: Castelul Bran, Delta Dunarii, Caru’ cu bere, in realizarea unui film de promovare turistica a Romaniei. Ideea de asociere a vinurilor romanesti cu anumite preparate, cu tehnicile specifice, a fost apreciata de realizatorii din Slovacia si Cehia si am confirmarea, o data in plus, ca este ceva inedit si inovator la nivel mondial.
Aceasta idee m-a ajutat sa cunosc multi oameni: romani, oameni din Statele Unite, Anglia, Elvetia, Letonia, Italia, Franta, specialisti sau clienti obisnuiti; am amintiri frumoase cu fiecare dintre ei si satisfactia ,,lucrului bine facut’’.

Daca ati putea imbunatati ceva la modul in care romanii consuma HORECA, la modul in care aleg si consuma produsele, ce le-ati recomanda?

Daca putem crea un profil de consum al ,,romanului’’ din punctul meu de vedere, acesta este flexibil , usor influentabil, receptiv la trend-uri. Cred ca este un fel de gena a noastra, dezvoltata in timp, datorata interferentei culturale diverse: turci, greci, austro-ungari, sasi, svabi, tatari, rusi ,etc.

Insist sa cred ca ne putem uita intai cu mandrie si incredere in propria curte. Mi-as dori ca romanii sa fie mai apropiati de produse locale.

Am trait in Italia si as avea cu siguranta ce sa propun sau sa recomand din aceasta zona. Eu insist sa cred ca ne putem uita intai cu mandrie si incredere in propria curte. Mi-as dori ca romanii sa fie mai apropiati de produse locale de calitate superioara, fie ca vorbim de produse agricole, peste, vanat, vinuri.

(P)

Oferta Centype pentru luna in curs!

campanii-cursuri-vanzari-customer-care-leadership-soft-skills-centype

Pentru a comanda sau pentru a afla mai multe detalii despre orice oferta, serviciu sau produs Centype iti recomandam sa iei legatura cu un Consultant:
Telefon:+40749052052 sau @mail:contact@centype.ro

Centype pune la dispozitia colaboratorilor si partenerilor nostri o gama generoasa traininguri si unelte utile care ajuta la imbunatatirea performantei organizationale si individuale.
Cursuri Vanzari | Cursuri Customer care | Cursuri Leadership | Cursuri Abilitati Individuale (Soft Skills)

Related Posts

Niciun rezultat găsit.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog introdu o adresă email validă.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Meniu