Resurse si informatii utile

Lorand S.S., scandalul de la Polus Cluj si 13 idei

Sic transit gloria mundi.

Lorand Soarez Szasz este unul din cei mai populari speakeri motivationali din Romania, cu priza la public si cu un numar impresionant de followeri. Stapaneste excelent arta vanzarii succesului personal si are ca ajutor un sistem (probabil si o echipa) de social media foarte bine pus la punct. Nu l-am cunoscut personal, am primit pareri amestecate, dar predomina cele bune si foarte bune, il percep ca pe o persoana sarmanta cu trecere la oameni, care ar saluta intr-o firma si portarul si patronul. Facem parte din acelasi sistem dar functionam pe tinte de business diferite. Mi-am propus, dupa o discutie cu un prieten comun, sa ajung sa il cunosc intr-o buna zi.

lorand-scandal-polus-center-clujIntr-o plimbare prin Mall-ul Polus din Cluj, la o ora relativ tarzie, Lorand S.S. nu este tratat cu cea mai mare grija de angajatii din magazine si isi exprima public nemultumirea pe contul oficial Lorand Soares Szasz.
Postarea trezeste o serie de emotii extreme si comentarii, unele istete, realiste, altele jignitoare si uite asa, de la un comentariu simplu, omul se trezeste in plin scandal.
Lorand S.S. intervine apoi pe pagina de Facebook cu o explicatie video extinsa, pe care, cu parere de rau, o consider doar o tentativa de vanzare, nu o incercare sincera de nuantare.

Ceea ce am sa scriu mai jos nu este un repros si nici o polemica cu Lorand. Este o opinie a unui om care a lucrat ani buni in sistem, care a urcat in sistem de la „tejghea” pana la a conduce o retea de peste o suta de magazine cu peste 2500 de angajati, a celui care in 2009 a lansat pe piata un program nisat, prin intermediul caruia au fost instruiti peste zece mii de angajati din Retail si, nu in ultimul rand, creatorul unui sistem de vanzare experentiala. Ca vanzator am fost mereu dedicat si dornic sa ajut, dar sunt si omul care, recunosc, am explodat uneori cand imi intrau Clienti la promenada in magazin, cu 10 minute inainte de inchidere. Si nu am si nici nu am avut vreo relatie de afaceri sau de prietenie cu Time Out sau cu Polus.

  1. Reactia – sunt convins ca Lorand S.S. nu se astepta sa fie in mijlocul unui scandal. Asa cum nici Ponta nu se astepta sa piarda alegerile. Ne place sau nu, generatia asta de vanzatori din magazine (fara cea mai mica nuanta ironica) stapaneste Facebook-ul. Perceptia mea despre reactia lui este ca a avut totusi o nuanta de rautate. In situatii de genul asta e bine sa iti alegi atent cuvintele, dar de cele mai multe ori taci.
  2. Povestea – plec de la o nemultumire si merg si le vand niste carti si niste cursuri. Da, dar nu dupa ce ii fac de ras in public. E ok ca m-ai calcat pe bombeuri, dar acum nu te astepta sa iti multumesc sincer.
  3. Inadvertenta – comentariul pozei face referire la fara un sfert, ceasul arata fara zece – veti spune ca e acelasi lucru. Daca urmariti interventiile ulterioare si video-ul veti gasi multe inadvertente. O criza de PR se rezolva cu, cuvinte putine si exacte.
  4. Mecanismul – Lorand S. S. este cu siguranta familiarizat cu ideea de feedback. Una din regulile esentiale in feedback negativ este ca il livrezi intre patru ochi, nu in public. Cand ai peste 150K followeri pe Facebook totul se amplifica. As fi mers sa vorbesc cu vanzatoarea, cu seful de tura, cu seful de magazin, cu patronul, cu „cineva” intre patru ochi – „Domn’le, uite ce se intampla la tine in magazin!”.
  5. Omul – pe la 30 de ani cineva mi-a spus o chestie care m-a urmarit apoi toata viata: „Tu nu te uiti la tine? Crezi ca toata lumea poate fi la fel ca tine? Ne faci viata grea, poate unii nu avem puterea ta de munca, suntem mai prosti, mai neindemanatici!” A fost cea mai generoasa lectie de toleranta ce am primit-o vreodata!
  6. Profilul – da, peste 35% dintre vanzatorii din provincie si peste 50% din vanzatorii din Bucuresti merg la facultate sau sunt absolventi de facultate. Este un sistem defect, care chinuie o generatie intreaga de copii frumosi. Si daca nu s-ar gandi la familie, la copii, la iubit/iubita, la cum sa termine mai repede o saptamana si, de ce nu, cum sa ajunga mai repede la o bere cu prietenii Vineri seara, cu 10 minute inainte de inchidere, pe cuvant ca i-as considera defecti la cap. La 20-30 de ani viata e prea frumoasa ca sa ne luam atat de in serios.
  7. Mediul – retailul in Romania este diferit. Serios e diferit, este influentat mult de cei ce il stapanesc, de cei ce il manageriaza, de procesele specifice pietii noastre, de puterea de cumparare si nu in ultimul rand de comportamentul consumatorului. As putea sa va vorbesc ore despre subiectul asta, am condus sute de studii si Mystery-uri, stiu ce vorbesc. Din cand in cand merg si servesc in magazine, in fast-food-uri, spal pahare in baruri si restaurante, tocmai pentru a nu uita ce inseamna viata in Retail si HORECA.
  8. Afacerea – unele afaceri se bazeaza pe Calitate, am vazut afaceri care se bazau pe Exclusivitate, altele pe Oameni, multe din retail pe Volum. Am intalnit branduri foarte sonore care, la discutii despre customer care, mi-au spus transant: „Dragosh, la noi nu este nevoie de customer care asa cum il vezi tu. Daca am marfa pe raft si magazinul e curat, produsele se vand singure.” Mi-au permis sa ii studiez. Aveau dreptate. Hai sa nu ii invatam pe oameni cum sa faca mai bine, inainte sa intelegem ce fac de fapt.
  9. Romania ca afara – romanii sunt buni asa cum sunt. Si ma refer aici la toti: romani, maghiari, sasi, tigani, aromani, moldoveni, ardeleni, munteni, la absolut toti. Toti stim unde gresim, nu e nevoie sa ne mai arate nimeni. Cand vom invata sa avem o parere buna despre ceilalti, atunci vom avea curajul sa fim mai buni.
  10. Hater-eala – fara sa isi dea seama, Lorand S.S. a trezit si haterii din lista lui de followeri, si-a adus o doza de extremism si negativism pe care sunt convins ca nu si-o dorea. Sabia are mereu doua taisuri.
  11. Razboaiele – intre dezvoltatori si chiriasi este un razboi complex si etern, cat e chiria, cati vizitatori vin in centrul comercial, cum sunt atrasi, cum sunt serviti, o relatie atat de patimsa pe care doar cei din sistem o cunosc si o inteleg. Nu te bagi, serios, nu te bagi.
  12. Personajul – daca printre cei ce citesc se afla cineva de la Time Out si daca stiti ca cei de acolo au avut de suferit va rog sa ma puneti in legatura cu ei. Am sa fac tot posibilul sa ii ajut cumva. Folositi detaliile din Contact.
  13. Banii – cei din Retail si din HORECA stiu care este profilul Clientului care le arunca in gura mare: eu va platesc, de la mine va luati banii si patronul vostru profitul. Lorand, nu vrei sa fii ca aceia. Ai mare dreptate, la cursuri customer care vorbesc si eu despre asta, dar, te rog, nu striga in gura mare asta; lasa-i sa te iubeasca pentru omul care esti, pentru transformarile pozitive pe care le produci in Romania, nu pentru banii pe care ii cheltui acolo.

Dragosh Stancu – trainer, antreprenor si fost vanzator in mai multe magazine

Oferta Centype pentru luna in curs!

campanii-cursuri-vanzari-customer-care-leadership-soft-skills-centype

Pentru a comanda sau pentru a afla mai multe detalii despre orice oferta, serviciu sau produs Centype iti recomandam sa iei legatura cu un Consultant:

[vc_contacts phone=”+40749052052″ email=”contact@centype.ro”]

Centype pune la dispozitia colaboratorilor si partenerilor nostri o gama generoasa traininguri si unelte utile care ajuta la imbunatatirea performantei organizationale si individuale.

| Cursuri Vanzari | Cursuri Customer care | Cursuri Leadership | Cursuri Abilitati Individuale (Soft Skills) |

Related Posts

Niciun rezultat găsit.

1 comentariu. Leave new

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog introdu o adresă email validă.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Meniu