Despre inteligenta emotionala s-a tot scris, s-au facut studii peste studii, mai ales atunci cand s-a presupus ca IQ-ul, indiferent de valoarea sa, foarte mare sau chiar si mai mica, nu este suficient pentru a asigura cuiva succesul. Zeci de ani de cercetari au dus la concluzia ca inteligenta emotionala (EQ) este o componenta de baza a intregului pachet pe care trebuie sa-l detina cei care vor sa obtina performante.
Inteligenta emotionala este acel „ceva” din fiecare dintre noi, care este putin intangibil. Aceasta afecteaza felul in care ne manageriem comportamentul si luam decizii personale, in scopul obtinerii unor rezultate pozitive. Chiar aceasta natura intangibila a inteligentei emotionale face destul de dificil procesul de a intelege cat de mare sau mic este nivelul pe care il avem, si ce trebuie sa facem pentru a o imbunatati.
Intr-adevar, exista o serie de teste pe care le poti face, insa acestea nu sunt intotdeauna la indemana. De aceea, iata cateva repere si cateva comportamente pe care ar trebui sa vrei sa le elimini din „repertoriul” tau:
- te stresezi foarte usor si construiesti mult prea repede acea senzatie inconfortabila de tensiune si anxietate
- ai probleme in a te echilibra si a te tine departe de reactiile emotionale nefiltrate – inteligenta emotioanala te poate ajuta sa neutralizezi persoanele dificile si toxice din jurul tau, fara a-ti crea dusmani
- ai un vocabular emotional limitat, care nu-ti permite sa identifici cu acuratete emotiile pe care le traiesti, le experimentezi, lucru extrem de negativ intrucat emotiile pe care nici macar tu insuti nu le poti eticheta pot duce la interpretari gresite, prin urmare la alegeri irationale si actiuni neproductive
- te grabesti sa faci presupuneri si le aperi cu vehementa in pofida evidentelor si a contrariilor, lucru extrem de periculos mai ales pentru lideri; oamenii inteligenti emotional isi „marineaza” gandurile, intrucat stiu ca reactiile sunt conduse de emotii
- pastrezi ranchiuna, o emotie extrem de negativa, cu implicatii directe asupra starii de sanatate
- nu te poti detasa de greselile pe care le-ai facut; persoanele cu un grad ridicat al inteligentei emotionale se distanteaza de greselile pe care le-au facut, insa, fara a le uita
- te simti neinteles de foarte multe ori, insa acest lucru este doar pentru ca tu nu livrezi mesajul astfel incat ceilalti sa-l poata intelege
- nu detii controlul asupra „butonului” tau, care te face sa actionezi impulsiv
- nu te enervezi niciodata – oamenii inteligenti emotional isi manageriaza starile si emotiile astfel incat sa obtina beneficii; cateodata acest lucru implica inclusiv a arata celorlalti ca esti suparat, frustrat, trist; a-ti masca in mod constant emotiile cu pozitivism si fericire nu este intotdeauna productiv
- dai vina pe ceilalti pentru felul in care te simti; este foarte tentant sa atribui starile tale actiunilor celorlalti, insa trebuie sa-ti asumi responsabilitatea emotiilor tale; nimeni nu te poate face sa simti ceva ce nu vrei sa simti; sa gandesti altfel nu va face altceva decat sa te retina de la ce e mai bun
- esti foarte usor de ofensat; daca esti foarte sigur pe cine esti tu si pe ceea ce simti va fi foarte dificil pentru altcineva sa spuna sau sa faca ceva care sa te ofenseze
Ca o concluzie: spre deosebire de IQ, inteligenta emotioanala (EQ) are un grad foarte mare de maleabilitate. Pe masura ce iti antrenezi creierul practicand in mod repetat comportamente noi, inteligente emotional, creezi calea de a le transforma in obiceiuri si de a le distruge pe cele vechi, daunatoare. Inainte sa-ti dai seama vei raspunde celor din jur inteligent emotional fara a te mai gandi in mod special la acest lucru.
Intreg articolul din Entrepreneur, aici. Oferta Centype pentru luna in curs! Pentru a comanda sau pentru a afla mai multe detalii despre orice oferta, serviciu sau produs Centype iti recomandam sa iei legatura cu un Consultant: Centype pune la dispozitia colaboratorilor si partenerilor nostri o gama generoasa traininguri si unelte utile care ajuta la imbunatatirea performantei organizationale si individuale. (P)
Telefon:+40749052052 sau @mail:contact@centype.ro
Cursuri Vanzari | Cursuri Customer care | Cursuri Leadership | Cursuri Abilitati Individuale (Soft Skills)